Tid til at komme i form

Posted on

God form giver glæde og lyst til livetSelv om sommerferien snart er slut, så er det bestemt ikke for sent at komme i god form. Det er faktisk aldrig for sent at komme i form og gøre noget godt for sin krop. Sommeren har muligvis også budt på lidt for megen afslapning, lidt for mange fadøl og alt for få løbeture. Så måske er timingen faktisk slet ikke så dårlig igen. Og desuden må det da lige nævnes, at sommeren, og strandsæsonen ingenlunde er slut endnu. Så der er stadig rigeligt med gode grunde til at komme i form.

Man kan også vende den om og sige, at der faktisk ikke er nogen gode grunde til at komme i form og gøre noget ud af sin krop. For det første ser det godt ud og for det andet er det også ligefrem sundt og ikke mindst helbredsfremmende.

Måske kan det virke lidt uoverskueligt, når man sådan skal til at starte med at leve sundt. Spise sundt, drikke mindre alkohol, motionere mere osv.

Jeg vil her forsøge at komme med en lille motiverende guide som kan gøre det hele lidt lettere, men ellers må man også bare sige, at det kræver en indsats fra en selv. Denne indsats sværhedsgrad kommer naturligvis an på det mål man har sat sig.

Det første der er relevant at se på er kosten. Det er nemlig sådan, at hvis man sørger for at spise rigtigt, så kan man faktisk også skære væsentligt ned på motion og træning, i hvert fald hvis formålet er at tabe sig eller komme i god kondotionsmæssig form.

Der er forskel på, hvordan man skal spise, hvis man vil tabe sig og hvordan man tilsvarende skal spise, hvis man gerne vil træne muskler, på en moderat måde.

Først og fremmest skal man indtage færre kulhydrater og man skal spise mindre sukker og fedt. Det giver sig selv. Så skal man huske at spise mættende i form af fx proteiner, så mindre mængder mad kan give den samme mæthed. Mit personlige favorittrick er nemlig at spise 80 % af det man plejer, så skal man nok tabe sig.

Derudover skal man tælle kalorier. Man skal så vidt muligt forsøge at regne sin grundforbrænding ud og så skal man tælle, hvor mange kalorier man forbrænder cirka pr. dag og derefter hvor mange man indtager. Hvis man gerne vil tabe sig, så skal man være i kalorieunderskud.

Hvis man gerne vil øge sin muskelmasse, så skal man selvsagt træne styrke. Her er det vigtigt at man træner struktureret og målrettet. Man skal dele sine muskelgrupper op så man ikke træner tilfældigt og ikke træner det samme hver dag. Eksempelvis kan man træne på følgende måde:

Bryst, triceps, Ben sammen og så Ryg, Skulder og Biceps sammen.

Hertil kommer at maven trænes hver dag. Det er helt op til en selv hvor mange gange pr. uge man træner, men 3 – 6 gange kan anbefales.

Når det kommer til kosten, så skal man indtage flere kulhydrater end hvis man blot ønskede at tabe sig. Det skyldes at kroppen skal have noget energi at arbejde med og at man forbrænder meget ved styrketræning. Derudover skal man have voldsomt meget Protein. Faktisk cirka det dobbelte af de kilo man vejer, i gram. Så ved 75 kg. 150 g protein.

Det kan man få gennem god kost som Tun, Æg, Kylling osv. Og gennem Proteinpulver som man blander og drikker.

Nogle mennesker tænker nok. Der er meget man skal sørge for rent økonomisk. Men det har jeg heldigvis også råd for. Man skal købe et medlemskab i et fitnesscenter. Man skal have proteinpulver, evt. kreatin så kroppen kommer jeg hurtigere efter træning og måske andre ting der hjælper kroppen til at arbejde bedre. Derudover skal man huske at købe god og sund mad med gode råvarer. Rådet hertil er et forbrugslån på internettet, hvori man kan dække alle sine udgifter til træning og sundhed, så man holder det adskilt fra de øvrige budgetter.

På den måde kan man fokusere 100 % på træning uden at blive belastet af negative tanker om økonomien i det. Den kan man godt ligge væk og dermed hjælpe til at holde sit fokus 100 %.

Forbrugslånet er hurtigt og let og man kan lynhurtigt komme hurtigt i gang med at leve sundere og fokusere lidt på sin egen sundhed og sin egen krop. Det bliver man glad for i længden og man vil hurtigt kunne se meget positive effekter af det lån man har taget. Det er i allerhøjeste grad en sikker investering i sin eget sundhed og dermed sit eget liv.

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *